מהן החלופות לאפוטרופסות? מאת עו"ד יהודה בכר

"רק אני קובע פה!!"

אז זהו, שלא, לא עוד! גם אם מישהו הגיע למצב שבו הוא אינו יכול עוד לדאוג לענייניו, אפשר בהחלט לפעול בהתאם לרצונותיו. איך? תכנון מוקדם!!

בני הקטן (כשהיה בן שנתיים וחצי) אמר לי: "רק אני קובע פה!" ואני עניתי ש"רק – אני – קובע פה", אז הוא שתק לכמה שניות וענה לי: "רק אנחנו קובעים פה!"

בלי להתכוון, בני תיאר את המהפיכה בתחום הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.

אז למי ממש כדאי לקרוא את המאמר הזה?

  1. לכולנו – כי אנחנו לא יודעים מה יקרה מחר ותמיד עדיף להקדים תרופה למכה.
  2. להורים שיש להם ילד עם צרכים מיוחדים – והם רוצים לוודא מה יהיה עליו כשהם כבר לא יוכלו לדאוג לו.
  3. להורים עצמאיים (חד הוריים) – שרוצים להבטיח שיהיה מי שידאג לילדיהם גם אם הם לא יוכלו לעשות זאת.
  4. לאנשים מקבוצות סיכון – שעלולים להגיע למצב שבו לא יוכלו לדאוג עוד לענייניהם.

אם נשאל אדם שחולה באלצהיימר מתקדם איך הוא היה רוצה לראות את חייו, כנראה שלא נקבל תשובה טובה, אם בכלל.

לעומת זאת, די בטוח שאם היינו שואלים את אותו אדם, לפני שחלה במחלה, את אותה השאלה, יכולנו לקבל תשובה די מפורטת.

בעבר החוק לא איפשר לנו לתכנן את עתידנו, אולם כעת, יש לנו כלים שמאפשרים זאת.

 

לאחרונה התחוללה מהפכה שלמה בתחום הכשרות והאפוטרופסות. כעת יש כלים חדשים שבאמצעותם יכול אדם לתכנן איך יראו חייו גם אם חלילה יקרה לו משהו שימנע ממנו לדאוג לענייניו בעצמו. לדוגמא, הוא יכול לבחור מי יהיה האפוטרופוס שלו, איך יפעל אותו אדם, הוא יכול להימנע ממינוי אפוטרופוס ולמנות מיופה כוח, אדם עליו הוא סומך, שידאג לענייניו ועוד…

כעת, הכלים העומדים בפנינו הם (מסודרים לפי שמירה על האוטונומיה של האדם (בסדר יורד):

  1. תומך בקבלת החלטות.
  2. ייפוי כוח מתמשך.
  3. הנחיות מקדימות למינוי אפוטרופוס.
  4. אפוטרופוס על פי מינוי (במידה ולא נעשה ייפוי כוח מתמשך או הנחיות מקדימות למינוי אפוטרופוס).

בנוסף, לאנשים שמונו לאפוטרופוסים על אדם אחר או במצבים דומים אחרים, יש כלי ייחודי – "מסמך הבעת רצון" – שלפיו יהיה להם אפוטרופוס מחליף.

להלן פירוט קצר על האפשרויות השונות:

  1. תומך בקבלת החלטות – כשמו כן הוא, מיועד לאדם שיש לו קושי מסויים לדאוג לענייניו, אולם במידה ויהיה מי שיקבל עבורו מידע וינגיש לו את המידע הנדרש (אדם תומך), הוא יוכל לקבל החלטות על עצמו.
  2. הנחיות מקדימות למינוי אפוטרופוס – מיעד למצב שבו אדם מבקש מראש להגדיר את זהות האדם שימונה לו כאפוטרופוס – (רק) במידה ויהיה צורך בכך. בנוסף, ניתן להגדיר מראש את אופן פעולתו של האפוטרופוס ולתת הנחיות לאפוטרופוס כיצד לפעול.
  3. אפוטרופוס על פי מינוי – המצב כפי שהיה עד לתיקון החוק – אפוטרופוס שממונה לאדם ע"י ביהמ"ש ושמקבל עבורו את ההחלטות. לאחר תיקון החוק, גם האפוטרופוס נדרש לבדוק את רצונו של האדם בזמן אמת ולהתחשב בכך (או בהנחיות המקדימות) בעת קבלת החלטות בעניינו.
  4. מסמך הבעת רצון – מסמך, שלפיו אדם שמשמש אפוטרופוס לאדם אחר, מבקש שבמידה ולא יוכל עוד לשמש כאפוטרופוס ימונה אדם מסויים לתפקיד במקומו (אפוטרופוס מחליף). באותו מסמך מצהיר המחליף שהוא מוכן לקבל על עצמו את התפקיד אם וכאשר לא יוכל האפוטרופוס הנוכחי לשמש בתפקידו (תקף רק כל עוד האפוטרופוס הקיים בחיים, אלא אם יש הוראה מתאימה בצוואה).
  1. ייפוי כוח מתמשך – ייפוי כוח "רגיל" יכול להינתן לאדם, אלא שברגע שמייפה הכוח מאבד את כשרותו המשפטית (נניח במצב של מחלת אלצהיימר מתקדמת), ייפוי הכוח בטל. הסיבה היא שמיופה כוח הוא בעצם "שליח" של מייפה הכוח, ואם מייפה הכוח לא כשיר לקבל החלטות… מיופה הכוח לא יכול למלא את ההחלטות.
    ייפוי כוח מתמשך לעומת זאת, "יופעל" דווקא כשמייפה הכוח איבד את כשרותו המשפטית (ניתן להכניסו לתוקף בתחומים מסויימים אף קודם לכן). ייפוי הכוח המתמשך יכול להינתן במקום מינוי אפוטרופוס או במקביל למינויו.

בייפוי הכוח "הממנה" – נותן הנחיות, הן בקשר לזהות מיופי הכוח (אחד או יותר) והן באשר לאופן חלוקת התפקידים, הנחיות באשר לאופן פעולתו של מיופה הכוח ועוד.

ייפוי הכוח יכול להינתן ללא הגבלה באשר לנושאים או לחילופין להינתן בחלוקה לנושאים – שהבן הגדול יטפל בענייני הכספים, הבת תטפל בכל הנושאים הרפואיים והבן האמצעי בכל נושא הוואי היום יום (לדאוג להביא את האדם לתפילות במניין במידה וכך ביקש, או לדאוג לקחת אותו אחת לחודש להצגה בתיאטרון וכיוצא בזה).

בייפוי הכוח יכול הממנה להגדיר מראש את אופן הפעולה של מיופי הכוח בנושאים מסויימים וכך, לתכנן את עתידו ואורח חייו.

 

הממנה גם יכול לקבוע "אדם מיודע" – שיקבל עדכונים ממיופי הכוח על כניסתו של ייפוי הכוח לתוקף, ועל עניינים נוספים בהתאם להנחיות הממנה מבעוד מועד.

אמצעי פיקוח זה מטיל פחות דיווחים מאלה המוטלים על אפוטרופוס לפי מינוי  הכולל פיקוח של האפוטרופוס הכללי, אך סביר שדווקא האמצעי של אדם מיודע יהיה יותר יעיל.

 

אז מה צריך כדי לערוך ייפוי כוח מתמשך או כל אחת מהחלופות הנ"ל?

 

  1. עריכת ייפוי כוח מתמשך (או חלופה אחרת) באמצעות עו"ד שהוסמך לכך ע"י האפוטרופוס הכללי. (לאחר בדיקת עמידה בתנאים הקבועים בחוק באשר לממנה ומיופי הכוח). וכמובן לאחר התאמת הכלי למצב הדברים הספציפי.
  1. חתימה והצהרות, הן של הממנה, הן של מיופי הכוח והן של עורך הדין – על טפסים ייעודיים.
  1. הגשת המסמך/ים לאפוטרופוס הכללי.

 

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ובמיוחד לנוכח האפשרויות הרבות ומורכבות הנושא, חשוב לקבל ייעוץ פרונטאלי טרם נקיטה בצעדים כלשהם.

 

עורך הדין יהודה בכר הוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי לערוך ייפוי כוח מתמשך, הנחיות מקדימות למינוי אפוטרופוס ומסמך הבעת רצון ועוסק בתחום זה.

 

מקווה שנהניתם מהקריאה ושהמאמר סייע.

אם יש הערות/ שאלות, אתם מוזמנים לכתוב לי באמצעות דף יצירת קשר באתר.